skręcenie kostki

Zabiegi rehabiltacyjne

Mimo coraz większej popularności zdrowego stylu odżywiania i ćwiczeń fizycznych oraz wciąż wydłużającej się długości życia, większość z nas będzie musiała się borykać z rozmaitymi schorzeniami. Dotykają one pacjentów, niezależnie od płci, wieku czy statusu ekonomicznego, dlatego uniknięcie choroby jest praktycznie niemożliwe. Należy jednak pamiętać, że diagnoza nie jest wyrokiem i zawsze można znaleźć odpowiednie metody leczenia.

Oprócz środków farmakologicznych czy zabiegów operacyjnych, warto docenić również niezastąpioną rolę rehabilitacji. Ma ona na celu przywrócenie pacjentowi pełnej sprawności lub jeśli to niemożliwe, jak największą realną do osiągnięcia poprawę jego stanu. Zajmują się nią głównie fizjoterapeuci, jednak proces leczenia mogą wspomagać także logopedzi, muzykoterapeuci i inni specjaliści, w zależności od rodzaju choroby.
Do najbardziej popularnych zabiegów należą z pewnością masaże. Mają one pozytywny wpływ na cały układ ruchu, czyli kości, stawy oraz mięśnie. Dzięki serii masaży klasycznych zwiększa się elastyczność i ruchomość układu kostnego, co skutkuje także zmniejszonym ryzykiem kontuzji w przyszłości. Poprawa ruchomości stawów oraz rozciągliwości więzadeł, pozwala na znaczne zwiększenie mobilności pacjenta, a co za tym idzie- polepsza jego jakość życia. Masaże mają również zbawienny wpływ na układ krążenia, oddechowy oraz nerwowy. Dzięki temu przepływ krwi, limfy oraz proces oddychania są bardziej efektywne. Rzadziej zalecanymi zabiegami są masaż sportowy, leczniczy, relaksujący oraz wyszczuplający, które wykonuje się u konkretnie określonych grup pacjentów.
Rehabilitacja może polegać także na zabiegach z dziedziny elektroterapii. Są one dedykowane dla pacjentów ze schorzeniami układu ruchu, takimi jak choroby kręgosłupa, reumatyzm lub nerwobóle. Mają one działanie przeciwbólowe, poprawiające krążenie, przemianę materii oraz przeciwzapalne.
Swoje zastosowania posiadają także zabiegi z użyciem światła, głównie promieniowania podczerwonego. Są zalecane pacjentom ze wszelkiego rodzaju problemami mięśniowymi, urazami układu ruchu czy bliznami. Odpowiednio stosowane promieniowanie ma działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne oraz wywiera korzystne działanie na metabolizm.
Jednym z najbardziej oczywistych elementów rehabilitacji jest kinezyterapia, czyli terapia ruchem. Ogromna różnorodność możliwych do wykonywania ćwiczeń, zapewnia tej metodzie uniwersalność i dostosowanie do wielu rodzajów pacjentów. Kinezyterapia to podstawa w leczeniu chorób reumatoidalnych, zwyrodnień, urazów układu ruchu, a także rwy kulszowej lub nadciśnienia tętniczego.
Rehabilitacja, tak jak każda dziedzina pokrewna medycyny, wciąż bardzo intensywnie się rozwija, dlatego warto skonsultować się z fizjoterapeutą, niezależnie od przyczyny naszych dolegliwości. Ogromna różnorodność nowoczesnych zabiegów pozwala na znalezienie najlepszej metody leczenia dla każdego pacjenta.
Więcej informacji na stronie: http://pruszkow.medicamed.pl/