Po co wykonuje się próby wysiłkowe?

Nowoczesna technika i rozwój medycyny umożliwia ocenę pracy serca podczas wzmożonego wysiłku. Test wysiłkowy jest to badanie elektrokardiograficzne rejestrujące procesy zachodzące w sercu podczas aktywności fizycznej. Przeprowadza się go między innymi u osób z podejrzeniem choroby wieńcowej. Próba wysiłkowa wykazuje wówczas symptomy niedokrwienia mięśnia sercowego. Pacjent odczuwa ból w klatce piersiowej, a na zapisie EKG uzyskanym w trakcie badania zauważalny jest widoczny spadek odcinka ST oraz odwrócenie załamki T.

Test wysiłkowy – badanie

W trakcie testu porusza się po bieżni lub jedzie na ergometrze rowerowym, czyli specjalnym stacjonarnym rowerze. Wielkość wysiłku, jaki pacjent włożył w chodzenie po bieżni lub jazdę na rowerze określa się przy użyciu jednostek metabolicznych określające spoczynkowe zużycie tlenu oraz zużycie tlenu podczas aktywności fizycznej. Inną jednostka używaną do mierzenia poziomu wysiłku jest jednostka mocy, czyli Wat.

Próba wysiłkowa – wskazania i przeciwskazania

Wskazaniami do wykonania testu elektrokardiograficznego jest wcześniejsze zdiagnozowanie choroby wieńcowej, która sprawia wrażenie nasilenia (nawrót dolegliwości bólowych, zmniejszenie wydolności krążeniowej i oddechowej) oraz rozpoznana dławica piersiowa. Należy pamiętać, iż próbę wysiłkową można wykonać wyłącznie u pacjentów, których stan fizyczny umożliwia swobodne poruszanie się po bieżni lub wykonanie ćwiczenia przy użyciu stacjonarnego roweru. Bezwzględnymi przeciwwskazaniami do wykonania testu jest rozwarstwienie aorty oraz zapalenie osierdzia sercowego lub mięśnia sercowego. Badania nie wykonuje się także u osób, które w ciągu ostatnich kilku dni przeszły zawał serca lub które wykazują zaburzenia jego rytmu. Podejrzenie zwężenia zastawki aortalnej również uniemożliwia przeprowadzenia prób wysiłkowych. Istnieje także szereg zaburzeń, które teoretycznie wykluczają wdrożenie testu, ale jeśli ewentualne korzyści z jego przeprowadzenia przewyższają potencjalne ryzyko dla pacjenta, również zaleca się odbycie testu. Należą do nich między innymi nadciśnienie tętnicze oraz zaburzenia elektrolitowe, jak również umiarkowane zaburzenia rytmu serca.