Choroby końcowego odcinka przewodu pokarmowego

Siedząca praca oraz brak ruchu mogą spowodować różne choroby. Jedną z nich są hemoroidy i inne schorzenia w okolicach odbytu. Rozpoznawaniem, a następnie leczeniem zajmuję się proktologia – specjalnie wydzielona dziedzina w medycynie. Skupia się ona na chorobach końcowych odcinka przewodu pokarmowego, czyli odbytnicy, kanału odbytu i odbytu. Istnieje wiele przychodni lekarskich i szpitali, które zajmują się profilaktyką, diagnostyką oraz leczeniem chorób końcowego odcinka przewodu pokarmowego.

Za pomocą diagnostyki możliwe jest wczesne wykrywanie nowotworów jelita grubego. Lekarz proktolog zajmuje się następującymi chorobami: rakiem jelita grubego i innymi nowotworami; ropniami, szczelinami i przetokami okolic odbytu; hemoroidami; chorobami zapalnymi przewodu pokarmowego; krwawieniami z odbytu; nietrzymania gazów oraz stolca. Przed wizytą u proktologa nie trzeba jakoś specjalnie się przygotowywać.

Jakie objawy powinny nas skłonić do umówienia się na wizytę u proktologa?

Przede wszystkim krwawienie z odbytu, a także ból w jego okolicy, a szczególnie jeśli jest nawracający i nie został spowodowany urazem mechanicznym. Jeżeli odczuwasz dyskomfort w końcowej części przewodu pokarmowego powinieneś się skonsultować z lekarzem. Na początku lekarz przeprowadzi z Tobą szczegółowy wywiad. Należy na wszystkie pytania odpowiadać szczerze – tylko wówczas można określić dolegliwości oraz objawy potencjalnych chorób. Po zebraniu wszelkich niezbędnych informacji proktolog przystępuje do badania odbytu palcem. Okazuje się, że jedynie ono jest dostateczne aby dokonać oceny stanu zwieraczy oraz zlokalizowania guzów. Bardziej skomplikowanym badaniem jest anoskopia, czyli badanie wziernikiem. Urządzenie te umieszcza się w kanale odbytu aby dokonać obserwacji błony śluzowej. Błona, która posiada krew świadczy o chorobie. Krew pochodzi z guzków krwawniczych.

Inne zabiegi proktologiczne

Bardziej skomplikowanym zabiegiem jest rektoskopia. Polega ona na wprowadzeniu do odbytnicy rurki o długości 30 cm. Badanie to pozwala na obserwację badanych miejsc. Kolejne badania to: sigmoidoskopia, podczas której można obserwować jelito grube do 60 cm, kolonoskopia, podczas której można obserwować całe jelito grubo. Sprzęt medyczny, którym pacjent jest badany jest zazwyczaj jednorazowego użytku, albo sterylny. Nie ma więc możliwości zarażenia się chorobą. Przedstawione badania pozwalają na wykrycie chorób we wczesnej fazie, co niezaprzeczalnie zwiększa szanse na ich wyleczenie – przede wszystkim nowotworów. Można więc zapobiec dolegliwościom zanim staną się groźne dla zdrowia, a nawet życia.